Een goede eerste indruk

Bij een eerste date zorg je ervoor dat je je beste outfit aantrekt; je haar netjes zit en je je favoriete speciale-gelegenheid-luchtje nét iets te vaak opspuit. Het is namelijk van groot belang dat je date een goede eerste indruk van je krijgt, toch? Net zo belangrijk is het dat de eerste indruk van je bedrijf goed is bij je klanten. Die eerste indruk start al bij binnenkomst. Een goede ontvangstruimte is daarom essentieel voor je bedrijf.

Schoon en opgeruimd

Een goed ontworpen ontvangstruimte draagt niet alleen bij aan een positieve eerste indruk van de klant, maar het verbetert ook de professionele uitstraling van je bedrijf. Waar moet je dan op letten? We houden voor het gemak even de date-vergelijking aan. Wil je liever dat je date je lekker vindt ruiken en er verzorgd uit vindt zien, of heb je liever dat de zweetlucht van de sportschool van drie uur geleden nog onder je oksels zit? Waarschijnlijk het eerste. Het is dus belangrijk dat je ontvangstruimte schoon en opgeruimd is. Je wil immers niet uitstralen dat je bedrijf slecht verzorgd is. Ook is het belangrijk om een aangename en gastvrije sfeer te creëren. Net als bij een date, wil je je zakenpartner al bij binnenkomst geruststellen en een warm welkom geven.

Een warm welkom

Hoe creëer je zo’n warm welkom? Wanneer we ruimtes inrichten bij Factor90, begint dit al bij het kijken naar wat het pand zelf te bieden heeft. Hoe is het lichtinval? Komt er veel natuurlijk licht van buiten of zijn er weinig tot geen ramen aanwezig? Voldoende lichtinval zorgt namelijk voor een aangename, warme sfeer binnen de ruimte. Wanneer grote ramen geen optie zijn, omdat je ontvangstruimte zich bijvoorbeeld ergens middenin een pand bevindt, zorg er dan voor dat de ruimte is voorzien van goed geplaatste warme verlichting. Naast lichtinval, dragen kleur en decoratie ook bij aan een fijne sfeer. Wel is het hierbij belangrijk dat er rekening gehouden wordt met de huisstijl van het bedrijf. Laat de kleuren van je bedrijf dus terugkomen in de inrichting. Op deze manier vormt zich niet alleen een mooie eenheid in de ruimte, maar is de ruimte ook direct herkenbaar.

Comfortabel wachten

Het kan weleens voorkomen dat je date te vroeg is. Het is dan wel zo fijn als hij of zij ergens rustig kan wachten tot jullie afspraak begint. Dit geldt natuurlijk ook voor je klant. Zorg er dus voor dat je ontvangstruimte voorzien is van comfortabele (en uiteraard stijlvolle) zitplaatsen. Geen vereiste, maar wel een pré, is om een koffiecorner in de ruimte te plaatsen. Op die manier kan je klant zichzelf al voorzien van een drankje in de tijd dat hij of zij aan het wachten is. Zorg voor een goede temperatuur en ventilatie zodat je klant comfortabel zit tijdens het wachten.

Promoot je bedrijf!

Tot slot biedt een goede ontvangstruimte de mogelijkheid om bedrijfsinformatie te communiceren. Denk hierbij aan het plaatsen van promotiemateriaal of informatie over de producten of diensten die je bedrijf aanbiedt. Niet alleen zorgt dit voor een professionele uitstraling, het geeft bezoekers ook meteen een beeld van wat jullie kunnen: Gratis reclame dus!

Een goed ingerichte ontvangstruimte geeft de bezoeker dus een goede eerste indruk en laat zien dat je bedrijf professioneel, gastvrij en goed verzorgd is. Benieuwd naar hoe Factor90 dat doet? Bekijk onder andere de foto’s van onze eigen ontvangstruimte (tevens showroom) hieronder en bekijk recente projecten: Tover, Dorgelolaan, Thebe en Tradekar.