SG de Overlaat
Voor iedere leerling een passende werkplek
De Overlaat is al 40 jaar lang trots een excellente vmboschool aan de Eikendonklaan in Waalwijk. De school heeft een open sfeer, met een kleurrijke uitstraling en biedt verschillende ruimtes waarin leerlingen kunnen ontdekken waar hun passie ligt met oog op de toekomst. Zo hebben ze een unieke ontdekruimte, een restaurant, talentacademies en 7 verschillende profielen. De Overlaat schakelde Factor90 in om te helpen met een nieuw ontwerp en inrichting voor hun nieuwe open leercentrum (OLC), het Dienstverlening en Producten (D&P) en het Economie en Ondernemen (E&O) lokaal, passend bij wat de school wil uitstralen. Factor90 leverde het project turn-key op en ontwierp en realiseerde alles van vloer tot plafond!
Stap 1: Ontmoeten
Onze contactpersoon gedurende beide projecten is Sander Buiks geweest, directeur van de onderbouw. Hij weet natuurlijk als een van de beste hoe het er in de Overlaat aan toe gaat. Het open leercentrum moest een fijne ruimte worden met diverse werkplekken, laptops en een stilteruimte. Leerlingen kunnen hier werken aan een project, leren voor een proefwerk of huiswerk maken onder toezicht. Sander’s vraag aan ons was dan ook een open ruimte te creëren waarin iedereen op hun eigen manier rustig kan werken.
Het profiel Dienstverlening en Producten is een breed oriënterend profiel dat leerlingen de mogelijkheid biedt om zich te verdiepen in verschillende beroepen. Tijdens de lessen, kunnen leerlingen ontdekken wat bij hen past en waar hun passie ligt middels praktijkopdrachten. Het lokaal dat bij dit profiel past moet dan ook veel verschillende werkgelegenheden bieden. Voorheen bestond het lokaal uit verschillende losse ruimtes. Dit maakte het voor docenten lastig om overzicht te houden en kostte het veel tijd om tussen lessen door te wisselen van lokaal. Aan Factor90 de vraag om alles samen te brengen in één mooie ruimte.
Bij het profiel Economie en Ondernemen (E&O) maken leerlingen kennis met verschillende beroepen en werkzaamheden. De vraag was dan ook of Factor90 een inspirerende omgeving kon creëren waarin leerlingen worden aangemoedigd tot actieve betrokkenheid bij praktijkopdrachten en groepsactiviteiten.
Stap 2: User Check
Om te weten wat het best werkt, is het belangrijk om te kijken naar de wensen van de leerlingen en docenten. Wat bevordert de productiviteit van de leerlingen; hoe stimuleren we een efficiënte werkhouding en hoe creëren we een vrije leeromgeving? Daarnaast is het ook belangrijk om te kijken wat werkt voor de docenten. Zij moeten ondanks de vrije werkomgeving, toch overzicht kunnen houden en efficiënt les kunnen geven.
Factor90 regelde naast het ontwerp en de inrichting ook de planning. Een goede planning is natuurlijk altijd belangrijk, maar bij inrichting op een school, komt hier net wat meer bij kijken. Zo was het belangrijk dat we tijdens de verbouwing zo min mogelijk overlast veroorzaakten zodat de leerlingen ongestoord hun lessen konden volgen. Al onze bouwwerkzaamheden planden we daarom buiten de lesuren in.
Stap 3: Creëren
Als eerst gingen we aan de slag met het OLC. Onze ontwerper creëerde verschillende ruimtes zodat iedere leerling een passende werkplek zou vinden. In zowel het lokaal van D&P als dat van E&O worden veel uiteenlopende lessen gegeven. Het is hiervoor dan ook belangrijk dat het lokaal makkelijk om te toveren is tot een geheel andere indeling. In het ontwerp werd dus rekening gehouden met meubels die makkelijk verplaatsbaar zijn. De Overlaat is een moderne school, dit wilden we in ons ontwerp dan ook uitstralen. We creëerden daarom drie eigentijdse ruimtes met een warme, huiselijke en open sfeer waarin iedereen zich thuis voelt.
Stap 4: Realiseren
Gedurende het hele traject, vinden wij het belangrijk om alle betrokken partijen mee te nemen in iedere stap. Zo is alles in samenspraak gegaan en hebben we meerdere malen bouwoverleg gehad. Sander Buiks kreeg een vast contactpersoon aangewezen zodat er direct geschakeld kon worden bij onduidelijkheden.
Het OLC heeft een open sfeer gekregen met veel lichtinval. Omdat iedere leerling anders werkt, hebben we verschillende werkplekken gemaakt. De een afgezonderd, de ander juist meer gericht op groepsprojecten. Zo hebben we een apart deel gemaakt voor leerlingen die in stilte willen kunnen werken. De wanden zijn van glas waardoor de ruimte zijn open uitstraling niet verliest. Ook hebben we aparte “hokjes” in de vorm van kleine huisjes gemaakt waar leerlingen apart of in groepjes van vier samen aan een opdracht kunnen werken zonder gestoord te worden.
Voor het D&P lokaal was het belangrijk dat leerlingen snel konden wisselen tussen ruimtes en veel praktijkopdrachten in de les konden uitvoeren. Deze opdrachten variëren van koken tot aan technische projecten. Het gedeelte waar les gegeven wordt, moest ook steeds een andere indeling kunnen krijgen, passend bij de opdrachten die de leerlingen die dag doen. We hebben hiervoor de meubels van Vepa gekozen. Vepa is gespecialiseerd in duurzame inrichting en heeft veel ervaring met projectinrichting in het onderwijs. De ouderwetse schoolbankstoelen maakten plaats voor kleurrijke poefs. Zitten op poefs zorgt ervoor dat de leerlingen altijd rechtop zitten en een actieve werkhouding hebben. Tevens zijn de poefs licht en nemen ze weinig ruimte in, waardoor ze makkelijk te verplaatsen zijn. Dit geldt ook voor de werktafels op wielen. Het leslokaal kan binnen no-time omgetoverd worden tot brainstormplek, tafels in groepsverband of eet-plek. Ook heeft het lokaal een aparte hoek gekregen met een felgroene muur en vloer, die kan dienen als green screen. We deelden het totale oppervlak op in drie ruimtes: een les-gedeelte, een keuken en een technische werkplek. We creëerden een prachtige ruime keuken waar veel leerlingen tegelijkertijd kunnen koken. De werkplek heeft net als het klaslokaal, werktafels op wielen zodat ook deze makkelijk te verplaatsen zijn. Naast het meubilair, hebben we alle drie de ruimtes voorzien van nieuwe wanden, vloeren, plafonds en verlichting. Het lokaal heeft veel natuurlijke lichtinval en de wanden en deuren tussen de ruimtes in zijn van glas gemaakt. Dit in combinatie met moderne, kleurrijke meubels creëren een ontspannen ontmoetingsplek en tegelijkertijd een prettige, open leeromgeving.
Bij het ontwerpen van het E&O lokaal, richtten we ons gericht op het inspireren van de leerlingen om hun passie voor economie te ontdekken. Onze ontwerper heeft verschillende ruimtes gecreëerd om een rijke leerervaring mogelijk te maken. Een belangrijk aspect van het ontwerp was, net als bij D&P, de flexibiliteit van het meubilair, waardoor het lokaal snel kon worden aangepast aan verschillende praktijkopdrachten. Ook kreeg het E&O lokaal een aparte afgesloten werkruimte waar leerlingen ongestoord kunnen zitten werken. De kleurrijke gezamenlijke bankjes bevorderen een open en uitnodigende sfeer waarin samenwerking wordt gestimuleerd.
Stap 5: Happy 360 check
Een ontwerp kan mooi zijn, maar het moet ook werken in de praktijk. De leerlingen en docenten kunnen ons het best vertellen of dit ook zo is. Lokaal D&P werd pas verbouwd toen het OLC al in gebruik was. We konden tijdens het plannen van de tweede verbouwing, dus rekening houden met hoe leerlingen te werk gingen in het open leercentrum. Zowel tijdens als na het werk in uitvoering, werden alle ruimtes zorgvuldig gevalideerd. Werkt alles in de praktijk net zo goed als op papier? en Zijn de leerlingen en docenten tevreden met het eindresultaat? Pas als het antwoord hierop een volmondige “ja” is, pakken we onze spullen in en leveren we het project turn-key op.
Stap 6: We houden contact
Met het teruggeven van de sleutels houdt ons werk nog niet op. We staan voor wat we ontwerpen en maken. Loop je na oplevering onverhoopt tegen praktische zaken aan? Dan lossen we dat op. We kennen iedere vierkante meter van het pand ondertussen als onze broekzak, dus dit gebeurt snel en efficiënt!
Benieuwd naar hoe onze turn-key aanpak de school beviel? Lees het hier en bekijk onze video van het interview met de leerlingen, de docent en de directeur!
Neem contact op
Kom eens langs