Corona is gelukkig al even achter de rug. Maar sinds deze periode zijn er een hoop dingen veranderd, zo ook binnen het werkveld. Want sinds de pandemie hebben werknemers in verscheidene sectoren kunnen wennen aan autonomie en individueel werken. Ondanks de gewenning die is ontstaan uit deze gedwongen periode van thuiswerken is het voor veel mensen toch een opluchting dat er sinds die tijd weer samengewerkt kan worden op de werkvloer. Maar er is bij veel bedrijven wel meer ruimte ontstaan om individueel te functioneren. Een belangrijke factor hierbinnen is de implementatie van hybride werkplekken.
Maar wat zijn hybride werkplekken precies? Hybride werkplekken bieden flexibiliteit aan de werknemers. Het zijn plekken die het beter mogelijk maken voor werknemers om de sociale interactie van samenwerken te behouden maar individueel of thuiswerken ook mogelijk maken. Zo ontstaat er een gezondere balans tussen tussen werk- en privéleven.
De verdere voordelen van hybride werkplekken zijn als volgt:
Flexibiliteit
Dit heeft naast het voor de hand liggende effect van het flexibel kunnen verrichten van werk, ook het effect dat de tevredenheid van de werknemer toeneemt.
Kostenbesparing
Door de implementatie van hybride werkplekken kan een bedrijf besparen op ruimte en faciliteiten. Dit vanwege het feit dat er dus minder vaste werkplekken hoeven worden verzorgd.
Werving en behoud van werknemers
Voor veel potentiële werknemers is een flexibele werkomgeving zeer aantrekkelijk. Dit zal leiden tot een mogelijke toename in het aantal sollicitanten. Daarbij draagt de toegenomen tevredenheid onder het personeel ook bij aan het behoud van de werknemers binnen het bedrijf.
Belangrijke factoren om op te letten bij de implementatie:
Bedrijfscultuur
Om tot hybride werkplekken te komen is het belangrijk om na te gaan wat de bedrijfscultuur is binnen het desbetreffende bedrijf. Kijk en luister dus goed naar wat de behoeften zijn van het personeel. Hierin is een open communicatie en een cultuur vanHybride werkplekken. Wat zijn ze? Wat doen ze? En waarom zijn ze relevant voor jouw kantoorruimte? vertrouwen key! Dit gaat helpen om de juiste implementatie van de hybride werkplekken te bewerkstelligen.
Zones
Verdeel de werkplekken in duidelijke zones. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: stilteruimtes, individuele werkplekken, informele vergader zones of team zones. Investeer daarnaast in ergonomisch meubilair en de juiste technologieën om werken op afstand beter mogelijk te maken.
- Communicatie- en samenwerkingstools – Om het thuiswerken vloeiend te laten verlopen dient de communicatie en samenwerking geen obstakel te worden. Gelukkig is er met de toenemende digitalisering op de werkvloer van alles mogelijk. Zo zijn er ontzettend veel tools en apps die hierin kunnen bijstaan en het is dan ook essentieel om te investeren in de applicaties die dit proces bijstaan.
- Feedback en evaluatie – Indien er goed gekeken is naar de bedrijfscultuur zal de implementatie van hybride werkplekken voorspoedig verlopen. Echter is het zo dat de cultuur binnen een bedrijf wat kan veranderen. Om die reden is het belangrijk om eens in de zoveel tijd de werknemers opnieuw te benaderen om grip te krijgen op de behoeften. Zo voorkom je dat werkplekken de werksfeer gaan hinderen.
Uiteraard kunnen wij als Factor90 hier ook een bijdrage leveren. Zo heeft onze werkplekstrateeg verschillende bedrijven geholpen om hybride werkplekken succesvol te implementeren. Hij zoomt ook maar al te graag in op de specifieke situatie van uw bedrijf om tot een op maat gemaakt plan te komen.