View more

Nieuws

Een stressvrije werkweek, hoe regel je dat?

Deze week is het week van de werkstress. In welke branche je ook zit, je zal vast weleens te maken hebben met een dag waarop je het liefst direct je baas belt om je baan op te zeggen; je laptop uit het raam gooit of je spullen inpakt en vertrekt naar een warm land, om nooit meer terug te komen.

Het realiseren van doelen en zorgen voor ‘Happy Users’ kan natuurlijk alleen als je zelf ook ‘happy’ bent met jezelf en wat je doet. Onze ‘Happiness Coach’ Marnix Feller begeleidt iedereen die daar behoefte aan heeft op zijn of haar weg naar werkgeluk.

Sanne van de marketingafdeling van Factor 90 heeft afgesproken met Marnix om te kijken hoe hij te werk gaat. Lees hieronder de belangrijkste bevindingen!

 

Hoe zorg jij ervoor dat je iedere dag fluitend naar je werk gaat?

“Geef mij werk wat bij mij past en ik hoef nooit meer te werken!” is een bekende spreuk die Marnix graag gebruikt. “Ik kijk ‘s morgens oprecht uit naar de mensen die ik ga ontmoeten en de activiteiten van de dag. Ook stel ik vast wat mijn werk oplevert, voor de ander én mezelf! Waardering, zinvolle invulling van de dag, mensen blij maken, geld verdienen waar ik leuke dingen van kan doen, enzovoorts. Focus vanaf het moment dat je wakker wordt op de plus. Jezelf de vraag stellen “Waarom heb ik zin in deze dag?” helpt echt!”

 

Wat doe jij wanneer je overspoeld bent met werk en het idee hebt dat je het allemaal niet meer gaat redden voor een deadline?

“Ik vertel de mensen in mijn omgeving, zowel in een werksetting als thuis, wanneer ik overspoeld ben. Er is altijd een oplossing! Vraag hulp want die is nabij! We raken vaak ‘overspoeld’ omdat we alles op het zelfde moment willen doen en ook nog eens willen afronden. Dat kan natuurlijk niet, maar men ‘denkt’ dat dat ‘moet’. Wanneer de rust is wedergekeerd, kunnen er prioriteiten gesteld worden. Denk aan vragen als: ‘Wat is voor nu belangrijk én dringend?’ ‘Wat kan later ook nog wel?’ ‘En wat kun je beter aan een ander overlaten?’ Dat laatste vinden we vaak moeilijk omdat we het zelf het beste (denken te) kunnen.”

 

Waarom is even pauze nemen zo belangrijk?

“Pauzes zijn voor ons brein van levensbelang. Onze hersenen zijn constant aan het werk en hebben rust nodig. Die rust nemen we veel te weinig. Dit is een van de redenen dat we oversspannen raken. We krijgen te veel prikkels, die ons oerbrein niet kan verwerken. Pauze nemen betekent dat je brein dus de rust geeft die het nodig heeft. Dat kan bijvootbeeld met een wandeling, mediteren, een powernap, sporten of simpelweg naar buiten staren. In tegenstelling tot wat iedereen denkt is schermtijd zoals appen, netflixen en youtube kijken tijdens de pauze funest voor je brein. Het gaat er juist om dat onze hersenen dan een korte 20 minuten geen ‘denkwerk’ hoeven doen. Zelfs om een serie te kijken moeten onze hersenen hard aan het werk.”

 

Hoe ziet zo’n pauze er voor jou uit, Marnix?

“Voor mij is dat 20 minuten écht alleen zijn. Een rondje om de zaak buiten, een beetje dagdromen met niks vóór me. Hetzelfde geldt voor de tijd na je werk. Uiteraard is lekker bankhangen en TV kijken relaxt, je hoeft namelijk niks en nergens op te reageren, maar onze hersenen werken dan gewoon door! Voor je hersenen is het beter om een avondwandeling te maken, yoga-oefeningen te doen, een beetje knutselen, tekenen of muziek te maken. Probeer tot slot binnen het laatste uur, voordat je gaat slapen niet meer op een scherm te kijken. Blauwlicht houdt de hersenen actief en zorgt ervoor dat je slaapkwaliteit verminderd.”

 

Hoe zorg jij ervoor dat je je werk niet mee naar huis neemt?

“Simpel, om te beginnen, door middel van mijn kleding: Ik heb overdag een compleet ander tenue aan dan thuis. Ik stap dan letterlijk en figuurlijk in een ander jasje. Dus eenmaal thuis verkleed ik me in mijn ‘huispak’, net zoals je je omkleedt voordat je naar de sport gaat. Daarnaast zorg ik dat mijn werk overdag klaar is en ik thuis niets meer hoef te doen. Geen computer meer aan, geen mailtjes van klanten of collega’s meer, niks anders dan privédingen. Na 18.00 uur gaat mijn telefoon uit en ben ik alleen voor noodgevallen bereikbaar. ’s Avonds doe ik leuke dingen met mijn gezin of sta ik op het hockeyveld. Het is belangrijk dat we onze grenzen aangeven: dit wel en dat niet. Dan moet je overdag wél effectief en efficiënt te werk gaan natuurlijk. Vraag jezelf af: Doe ik de goede dingen? En doe ik die goede dingen goed? Je zou alles klaar moeten kunnen krijgen want anders heb je óf te veel werk, óf je werkt niet efficiënt. Belangrijk is ook om je grenzen te communiceren met betrokkenen zodat er geen verwarringen ontstaan. Luister naar elkaar en stem op elkaars grenzen af. Vertel de anderen wat jouw besluit is: Na een bepaald tijdstip neem ik de telefoon niet meer op en reageer ik niet meer op mails.”